چند نکته برای افزایش ماندگاری رنگ مو (آموزش کار با مواد)

۲ شهریور ۱۳۹۹ مقالات
ماندگاری رنگ مو

امروزه برندهای مشهور حوزه آرایش و رنگ مو، انواع رنگ های مو را به بازار عرضه میکنند و با وجود این همه تنوع انتخاب رنگ موی دلخواه شما کار سختی نیست. با این وجود، شما هرچقدر هم که یک رنگ موی خوب بگیرید، تا پایان دوام نمی آورد و کم کم با رشد مو و در نظر گرفتن برخی فاکتورهای دیگر رنگ محو می‌شود. در این مقاله میخواهیم به شما در خصوص کیفیت و میزان ماندگاری رنگ مو اطلاعاتی ارائه دهیم. کلیه اطلاعات داخل این محتوا تنها گوشه ای از کلاس های آموزش کار با مواد سالن زیبایی الماس نشان است. چنانچه دوست دارید آموزش هایی از این دست را یاد بگیرید میتوانید در دوره آموزش کار با مواد یا سایر دوره های آموزش آرایشگری ما ثبت نام کنید.

میزان ماندگاری رنگ مو چقدر است؟

برای این سوال پاسخ مشخص و دقیقی وجود ندارد زیرا میزان تثبیت رنگ مو و ماندگاری آن به عوامل مختلفی از جمله نوع رنگ، کیفیت رنگ و رنگ موهای طبیعی خودتان بستگی دارد. علاوه بر این، سبک زندگی و عادات روزانه شما نیز میتواند در طول عمر رنگ مو تاثیر گذار باشد. با این حال و به طور کلی، رنگ مو می تواند ۱-۲ هفته برای رنگ های موقت و ۴-۱۰ هفته برای رنگ های دائمی دوام آورد. در ادامه به همه عوامل  تاثیر گذار روی تثبیت رنگ مو و دوام آن آشنا خواهید شد.

انواع رنگ مو و تاثیرش روی ماندگاری آن

عوامل تاثیر گذار روی طول عمر و ماندگاری رنگ مو

  1. نوع رنگ مو

برای تخمین میزان ماندگاری رنگی که استفاده م یکنید باید نوع رنگ بکار رفته را بدانید. برای اینکار میتوانید نوع رنگ را از جعبه خریداری شده خوانده و یا از سالن زیبایی خود بپرسید. به طور کلی رنگ مو معمولاً در یکی از این چهار دسته قرار می گیرد:

دائمی (PERMANENT)

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، رنگ مو دائمی طولانی ترین طول عمر را دارد را دارد. این رنگ تا همیشه روی موهای شما قرار دارد و با رشد موهایتان هنوز هم آغشته به بخشی است که رنگ شده است. این رنگ موها بسیار ماندگار هستند زیرا به طور کامل در قشر کوتیکول مو نفوذ کرده اند. استفاده از این رنگ همچنین باعث تغییر ملانین طبیعی مو به صورت دائمی می‌شود. برای مثال ماندگاری رنگ مو شرابی دائمی یا ماندگاری رنگ مو فانتزی با هم فرق دارد زیرا رنگ موهای فانتزی معمولا موقت هستند و زود از بین میرند.

نیمه دائمی (SEMI-PERMANENT)

میزان ماندگاری رنگ مو نیمه دائمی کمتر از دائمی ها است. این رنگ ها معمولاً نیازی به توسعه دهنده یا ماده فعال کننده ندارند. رنگ موهای نیمه دائمی به جای نفوذ به کوتیکول مو، رنگدانه های بزرگ مو را آغشته کرده و باعث تغییر رنگ گسترده در موهای شما میشود. طول عمر و ماندگاری رنگ مو نیمه دائمی حدود ۱۵ تا ۱۸ بار استفاده از شامپو مو است و برخی از آن ها تا ۲۸ بار شستشوی سر با شامپو همچنان دوام میآورند.

رنگ دمی-پرمننت (DEMI-PERMANENT)

رنگ موی دمی پرمننت به نسبت نیمه دائمی ها طول عمر کمتری دارد و آسیب کمتری هم  به موها میرساند. رنگ در این حالت با سطح بسیار کمی به داخل کوتیکول نفوذ میکند.

موقت (TEMPORARY)

رنگ های مدی مانند آبی، سبز و صورتی عموماً رنگ موهای موقت هستند. افراد از این رنگ ها میتوانند به صورت روزانه استفاده کنند و یا اینکه برای یک هفته از رنگ آن ها استفاده کنند. طول عمر و ماندگاری رنگ مو موقت میتواند طوری باشد که بلافاصله بعد از یک بار شستشوی موی سر با شامپو محو شود و یا بعد از چند بار حمام رفتن از بین برود. این رنگ مو به داخل کوتیکول مو نفوذ نمیکند بنابراین مو عمیقا رنگ نمیگیرد و شستشوی ان آسان است. ماندگاری رنگ موی فانتزی به دلیل اینکه اغلب در دسته رنگ مو موقت هستند بسیار کم است.

نوع رنگ مو و تاثیرش روی ماندگاری رنگ مو

  1. نوع رنگ انتخابی

منظور  ما از انواع  رنگ در واقع رنگبندی است. رنگ های سبز، قرمز، خاکستری، شرابی و …. همگی رنگ های مختلفی هستند که برای تهیه آن ها از رنگدانه های مختلفی استفاده شده است. به عنوان مثال، یک رنگ بنفش ممکن است ۸۰۰۰ رنگدانه داشته باشد. با این حال، یک رنگ قرمز ممکن است تنها ۳۰۰۰ رنگدانه داشته باشد، و رنگ آبی حتیکمتر از  ۱۰۰۰ رنگدانه داشته باشد. برای مثال ماندگاری رنگ مو شرابی به دلیل بالا بودن تعداد رنگ دانه ها بسبار بیشتر از رنگ موی طلایی است.

نکته:

از آنجایی که برای روشنتر شدن رنگ مو نیاز است مو دکلره یا روشن شود و  سپس رنگ دیگری اعمال شود، رنگ دوم کمتر به داخل مو نفوذ میکند و زودتر کیفیت و ماندگاری خود را از دست خواهد داد.

  1. شکل و سلامت موهای شما

فاکتور مهم دیگری که بر میزان ماندگاری رنگ مو تاثیر می گذارد وضعیت طبیعی موهای شما قبل از رنگ آمیزی است. هرچه موهای شما سالم باشد دیرتر رنگ از بین می رود و هرچه موها آسیب دیده تر باشند رنگ مو زودتر محو میشود. به عبارتی سلامت کوتیکول های مو برای ماندگاری رنگ مو بسیار مهم است. اگر میخواهید افزایش ماندگاری رنگ مو را تجربه کنید قبل از رنگ کردن حتما به مراقبت بیشتر از موهایتان اقدام کنید.

  1. نحوه مراقبت از رنگ مو

علاوه بر ۳ مورد بالا، نحوه برخورد و مراقبت از موهای تازه رنگ شده شما نیز به ماندگاری رنگ کمک می کند. موارد زیر که همگی نقش مهمی در مراقبت از موی رنگ شده دارند میتوانند به شما توضیح دهند که چگونه نحوه مراقبت شما از مو روی ماندگاری رنگ مو تاثیر میگذارد.

 تعداد و نحوه شستشو مو

شستن موهای شما با استفاده از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده، می تواند به ماندگاری بیشتر آن کمک کند. به دنبال شامپوهایی باشید که تعادل pH مو را برقرار کرده و کوتیکول مو را ترمیم می کنند. در عین حال، از شامپو های متفرقه که برای درمان شوره سر و یا مشکلات پوستی طراحی شده اند برای موهای رنگ شده خودداری کنید. برای افزایش ماندگاری رنگ مو تنها و تنها از محصولاتی که برای موهای رنگ شده ساخته شده اند استفاده کنید.

علاوه بر این ، موهای خود را با آب ولرم بشویید و از شستشوی مو با کمک آب داغ پرهیز کنید. زیرا آب داغ باعث جدا شدن رنگدانه های جدید از عمق مو میشوند.

ماندگاری رنگ مو

 قرار گرفتن در معرض نور آفتاب

به طور قطع نور خورشید و برخی موارد طبیعی دیگر در کاهش ماندگاری رنگ مو تاثیر دارند. حین خروج از خانه اگر آفتاب شدید است حتما کلاه به سر کنید زیرا اتمها، مولکول ها و رادیکال های آزاد می توانند الکترون ها را از مولکول های رنگدانه بیرون کشیده و در محو شدن رنگ مو نقش داشته باشند.

 استفاده از اتو مو

اگر نمی توانید بدون اتو مو زندگی کنید، خرید یک کرم محافظ حرارتی مناسب برای موهای شما بسیار حیاتی است. گرمایش حاصل از اتو موها، بابیلیس ها و سشوارها می تواند به کوتیکول مو آسیب برساند.

طول عمر رنگ موی سالن آرایشی بیشتر است یا خانگی؟

بدون شک رنگی که در یک سالن آرایش خوب با آرایشگران حرفه ای زده میشود بسیار با کیفیت تر از رنگی است که در خانه و توسط یک شخص آماتور مانند خودتان زده میشود. رنگ آمیزی مو در خانه بسیار آسان است اما معمولا ماندگاری کمتری نسبت به رنگ آمیزی مو در سالن زیبایی و آرایشگاه دارد. رنگ کردن مو در خانه تنها زمانی ارزش دارد که شما آموزش های لازم را در این خصوص دیده باشید و به طور کامل با مو و آناتومی آن آشنا باشید. چنانچه میخواهید از این آموزش ها بهره مند شوید ثبت نام و شرکت در دوره های آموزشی آرایشگری الماس نشان برای شما مفید خواهد بود. برای ثبت نام در دوره های حرفه ای آموزش کار با مواد و سایر دوره های دیگر روی لینک مشخص شده کلیک کنید. پیش از ثبت نام میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا هر آنچه در این خصوص لازم است را به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهند.

 

مقالات مرتبط