تمیز کردن لوازم آرایش، چگونه محصولات آرایشی خود را ضدعفونی کنیم؟

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ مقالات
تمیز کردن لوازم آرایش

امروزه لوازم آرایشی و محصولات زیبایی تقریبا در هر خانه ای پیدا میشود و همه خانم ها همیشه در کیف خود تعدادی اقلام آرایشی به همراه دارند. از آنجایی که این مواد وسایل با پوست، مو و بخش های مختلف بدن در ارتباط هستند لازم است که همیشه از آن ها به درستی نگهداری کنیم تا خدای ناکرده مشکلی برای سلامتی ما پیش نیاید. برای همین منظور، ما در این مقاله به شما راهکارهایی درباره نحوه تمیز کردن کردن لوازم آرایش و تمیز کردن آن ها ارائه خواهیم کرد. با دنبال کردن موارد زیر می‌توانید سطح کیفیت لوازم آرایشی و کارایی آن ها را افزایش داده و در نتیجه بهداشت و سلامتی شما نیز بهبود پیدا خواهد کرد.

انواع لوازم آرایشی

پیش از اینکه وارد مبحث ضدعفونی کردن لوازم آرایشی برویم لازم است به صورت خلاصه درباره انواع آن ها اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. با شناخت انواع و گروه بندی بندی لوازم آرایشی ، شما قادر خواهید بود بهتر آن ها را تمیز کنید. به صورت کلی متخصصان انواع لوازم و مواد آرایشی را در دو گروه زیر قرار میدهند:

  1. مواد آرایشی بر پایه پودر، کرم و مایع
  2. مواد آرایشی جامد

گروه اول مواد آرایشی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کرم پودرهای مایع بدون پمپ
  • کانسیلرهای مایع
  • برق‌ لب‌ ها
  • خط‌ چشم‌ های مایع و ریمل‌ها

محصولات کرمی مانند:

  • کرم پودرها
  • کانسیلرهای کرمی
  • سایه‌ های کرمی
  • خط چشم‌ های ژلی
  • برق لب‌ های تیوپی

برخی از اقلامی که در گروه دوم قرار میگیرند نیز عبارتند از:

  • رژلب‌ ها
  • مدادها به طور کلی مثل مداد لب یا مداد چشم، خط چشم یا محصولاتی که از خودشان برس دارند (برس به آنها چسبیده و جزئی از آنهاست)
  • محصولات پودری فشرده مثل سایه چشم‌ها یا پن کیک‌ ها و رژگونه‌ ها و محصولات پودری غیر فشرده مثل فیکساتور.

تمیز کردن لوازم آرایش

 

ضدعفونی کردن لوازم آرایشی : هر ماده و وسیله آرایشی را  باید چگونه تمیز و ضدعفونی کرد؟

تمیز کردن لوازم آرایشی مانند کرم پودرهای مایع (بدون پمپ)

مواد آرایشی بر پایه کرم پودر به راحتی و بیشتر از انواع دیگر لوازم در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. قرار گرفتن یک شی کثیف مثل قلمو یا حتی دست آلوده میتواند به راحتی باعث انتقال میکروب ها و انواع باکتری های مضر به داخل این محصولات آرایشی شود. باکتری ها در چنین محیطی به راحتی رشد و تکثیر پیدا میکنند. و تنها کافیست برای بار دیگر از این محصول آلوده استفاه کنید تا پوست شما دچار مشکلات و انواع حساسیت ها شود. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی، سعی کنید که از کرم پودرهای مایع همراه با پمپ استفاده کنید. زیرا میتوانند تا حد زیادی مانع از ورود میکروب ها به داخل مواد آرایشی شوند. برای در امان ماندن کرم پودرهای بدون پمپ سعی کنید همواره مقداری از آنها را در یک ظرف کوچک درب دارد قرار دهید و پس از تمام شدن دوباره مقدار دیگری را در همان ظرف قرار داده و استفاده کنید.

تمیز کردن خط چشم ها و محصولات آرایشی که خودشان برس دارند

تمیز کردن لوازمی که خودشان برس کوچکی در بخش انتهایی دارند بسیار آسان است. و تنها کافیست از یک دستمال کاغذی کمک بگیرید. به این شکل که دستمال را به مقداری الکل آغشته کرده و به آرامی و با دقت سر آن ها را ضدعفونی کنید.

ضدعفونی کردن مواد آرایشی مانند کانسلیرهای مایع، ریمل ها، خطوط چشم مایع و برق لب ها

مواد آرایشی مایع معمولا به سختی تمیز می‌شوند و اگر آلوده شوند بهتر آن است که دور ریخته شوند. زیرا آلودگی میتواند به سرعت در تمامی بخش های مایع پخش شود. برخی مواد مانند ریمل نیز بهتر است که در فاصله زمانی ۴ تا ۶ ماه تعویض شوند.

همانطور که گفته شد لوازم آرایشی که برس دارند راحت تمیز میشوند. اما این تنها برای زمانی خوب است که شما به تنهایی از یک محصول استفاده میکنید. اگر لوزام شما در معرض دید است و ممکن است کسی از آن ها استفاده کند و یا به صورت اشتراکی از آن ها استفاده مکینید، سعی کنید از برس های ظریف یکبار مصرف استفاده کنید.

تمیز کردن لوازم آرایش

ضدعفونی کردن مواد آرایشی مثل کرم پودر، کانسیلر بر پایه کرم، سایه های و خطوط چشم کرمی

دقیقا مشابه موارد بالا، از این مواد آرایشی نیز باید با دقت مراقبت شود. زیرا احتمال آلوده شدن آن ها بالا است. اما بهتر است است پس از چند بار استفاده با کمک یک دستمال تمیز سطح آن ها را به آرامی پاک و تمیز کنید. لازم است که تنها سطح را دستمال بکشید و از فرو بردن دستمال در عمق آن ها خودداری کنید. زیرا ممکن است آلودگی از سطح به داخل آن ها وارد شود.

تمیزکردن برق لب های داخل تیوب

به خاطر اینکه برق لب داخل یک پوشش و محافظ است به ندرت آلوده میشود. اما این امکان نیز وجود دارد که سطح تیوب سوراخ شود یا به آن آسیبی وارد شود. در این شرایط بهتر است موضع سوراخ را پیدا کرده و مکررا آن را تمیز کنید.

تمیز کردن رژ لب

خوشبختانه حتی اگر رژ لب ها کثیف و آلوده شوند میتوان آن را تمیز و ضدعفونی کرد. اگر رژ لب شما آلوده شد و یا مقداری ماده خارجی روی آن ّقرار گرفت، نگران نباشید. ابتدا یک لیوان تهیه کرده و مقداری الکل در آن بریزید. سپس سر رژ لب را در آن قرار داده و چند ثانیه بعد آن را خارج کنید. در مرحله بعدی آن را با کمک دستمال کاغذی خشک کنید. (برای جلوگیری از ورود الکل به عمق رژ لب سعی کنید چند ثانیه رژ را به صورت وارونه و سروته نگه دارید.)

ضدعفونی کردن مواد آرایشی مانند انواع مدادها

برای اینکار مقداری الکل را مشابه مورد بالا در یک لیوان ریخته و مداد را برای چند ثانیه در آن فرو کنید. از آنجایی که مداد تراش نیز میتواند به خود آلودگی جذب کند، بهتر است که آن را نیز با کمک الکل تمیز کنید.

تمیز کردن لوازم آرایش

تمیز کردن محصولات پودری فشرده مانند پن کیک و رژگونه

برخلاف محصولات آرایشی مایع که بهترین محل برای رشد و آلودگی باکتری ها و میکروب ها است، محصولات پودری اینگونه نیستند. زیرا هیچگونه رطوبتی در خود ندارند. برای تمیز کردن این محصولات تنها کافی است که با کمک یک دستمال تمیز سطح روی آن ها را پاک کنید.

خلاصه

هرچند که روش های مختلفی برای تمیز کردن لوازم آرایش وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که بهترین روش برای این منظور، پیشگیری از آلوده شدن آن ها است. در خصوص برخی از مواد آرایشی، در صورت آلوده شدن، بهتر است که دیگر مورد استفاده قرار نگیرند. و یا در اسرع وقت سطوح آن ها را با کمک دستمال پاک کرد. برخی دیگر از لوازم آرایشی مانند انواع لوازم آرایشی جامد را میتوان با کمک الکل و دستمال تمیز به راحتی تمیز و ضدعفونی کرد. سعی کنید تمام مواد و محصولات آرایش خود را با دقت نگهداری کنید و برای نگهداری آن ها یک مکان مشخص و تمیز در نظر بگیرید. و در نهایت از آرایشگران و سالن های زیبایی نیز برای نحوه اعمال و نگهداری صحیح این مواد کمک بگیرید.

مقالات مرتبط