آموزش پارافین تراپی (همراه با فیلم آموزشی)

۱۳ مهر ۱۳۹۹ مقالات
پارافین تراپی

پارافین یک موم بسیار نرم به رنگ سفید یا بی رنگ است. این ماده مفید از هیدروکربنهای اشباع شده ساخته شده است. از پارافین اغلب در سالن های زیبایی و آرایشی به عنوان نرم کننده پوست روی دست ها، کوتیکول ها و پاها استفاده می شود. زیرا بی رنگ، بی مزه و بی بو است و خواص زیادی دارد. از موم های پارافین همچنین می توان برای تسکین درد در مفاصل و عضلات نیز استفاده کرد. از این رو به استفاده از آن در اصطلاح پارافین تراپی هم میگویند. این ماده مفید کاربردهای متنوعی دارد که البته  ما در این مقاله بیشتر به جنبه زیبایی و درمانی آن میپردازیم. این شما و این هم همه چیز درباره این موم و البته آموزش پارافین تراپی .

فواید پارافین تراپی چیست؟

موم پارافین فواید زیبایی و درمانی بسیار زیادی دارد. اما مهمترین کاربرد و فایده آن استفاده در سالن های زیبایی به منظور نرم و لطیف کردن پوست است.

مزایای پارافین تراپی در حوزه آرایشی- بهداشتی و زیبایی

از نظر آرایشی، این ماده با ارزش اغلب روی دست و پا اعمال می شود. زیرا این موم یک نرم کننده طبیعی است و به لطافت و نرم شدن پوست کمک می کند. هنگامی که آن را روی پوست بمالید، به رطوبت پوست اضافه میکند و بعد از برداشته شدنش همچنان این رطوبت حفظ شده و پوست بسیار لطیف تر از سابق میشود.

موم پارافین همچنین می تواند به باز شدن منافذ پوستی و از بین بردن سلول های مرده پوست کمک کند. این روند باعث شادابی و لطافت بیشتر پوست شما میشود.

مزایای آموزش پارافین تراپی در حوزه درمان

از این موم ممکن است برای تسکین درد در دست یا پای افرادی که با بیماری های زیر دست  و پنجه نرم میکند کمک کند:

  • استئوآرتریت یا التهاب مفاصل
  • روماتیسم مفصلی
  • فلج عضلانی
  • درد عضلات
  • و …

پارافین تراپی مانند انواعی از گرما درمانی عمل می کند و می تواند به افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و کاهش سفتی مفاصل کمک کند. موم پارافین همچنین می تواند اسپاسم و التهاب عضلات را به حداقل برساند و همچنین می تواند کشیدگی عضلات را نیز درمان کند.

عوارض و مضرات پارافین تراپی

مومهای پارافین قبل از استفاده در آزمایشگاه ها مورد آزمایش قرار میگیرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود. از آنجایی که این موم طبیعی است و از نقطه ذوب کمی برخوردار است معمولا خطرناک نیست و آسیبی به پوست نمیرساند. به این شکل که تحت حرارت بسیار کمی ذوب میشود و میتوان بدون ترس از سوختن پوست آن را روی پوست اعمال کرد.

اما اگر پوست بسیار حساسی دارید، ممکن است موم باعث ایجاد بثورات ناشی از حرارات روی پوست شما شود. بثورات حرارتی باعث ایجاد برآمدگی های قرمز کوچکی بر روی پوست می شود که می تواند خارش ایجاد کرده و ناراحت کننده باشد. برای پیشگیری از مضرات پارافین تراپی احتمالی حتما به نکات و توصیه های سالن های زیبایی توجه کنید.

علاوه بر این، لطفا به جهت حفظ سلامت و ایمنی خود اگر یکی از شرایط زیر را دارید از انجام پارافین تراپی اجتناب کنید:

  • گردش خون ضعیف
  • بی حسی در دست یا پایتان
  • دیابت
  • هرگونه بثورات یا زخمهای باز

و نکته مهم اینکه اگر شما در حال انجام، تمرین یا آموزش پارافین تراپی در خانه هستید، مراقب باشید که موم را بیش از حد گرم نکنید، زیرا باعث آتش سوزی و سوختگی و پست شما می شود. نهایتا پارافین را در دمای ۵۰ درجه قرار دهید نه بیشتر.

آموزش پارافین تراپی

بعضی از سالن های زیبایی یا ماساژ ممکن است به عنوان بخشی از مانیکور و پدیکور ناخن ها، وان پارافین را به مشتریان خود پیشنهاد کنند هرچند که در مراکز درمانی نیز ممکن است چنین چیزی را شاهد باشیم.

هزینه پارافین درمانی متفاوت است اما معمولا چندان بالا نیست. تمام پروسه تنها در عرض ۳۰ دقیقه انجام میشود و بعید است بیشتر از آن به طو بی انجامد.

آموزش پارافین درمانی در خانه

شما میتوانید اینکار را به سالن های زیبایی واگذار کنید یا در خانه به تنهایی آن را انجام دهید. اگر میخواهید در خانه چنین کاری انجام  دهید به لوازم زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • نزدیک ۵۰۰ گرم پارافین سالم و تمیز
  • ظرف برای آب کردن پارافین
  • یک پیمانه مدرج برای اندازه گیری مقادیر موم آب شده
  • روغن معدنی
  • ظرف پلاستیکی روغنی
  • دماسنج
  • روغن زیتون
  • حوله یا دستکش مخصوص فر و آون
  • تایمر
  • مرطوب کننده

شما همچنین می توانید یک حمام موم پارافین قابل حمل را خریداری کنید تا برای درمان در منزل استفاده کنید. این دستگاه ها مجهز هستند و تنها چیزی که به آن نیاز دارید پارافین است. اگر از وان کوچک موم استفاده می کنید، دستورالعمل های ارائه شده توسط سازنده دستگاه خود را دنبال کنید. اما در هر صورت مراحل زیر را برای درمان با پارافین دنبال کنید:

مرحله ۱ آموزش پارافین تراپی: موم را ذوب کنید

آسانترین راه برای ذوب موم پارافین در خانه استفاده از ظرف کوچک فلزی است. اگر روی دستتان لاک دارید لطفا پیش از اعمال واکس آن را به خوبی پاک و خشک کنید.

برای ذوب موم:

  1. چهار پیمانه موم پارافین را به ظرف خود اضافه کنید. کمی آب را به ته دیگ اضافه کنید و آن را روی حرارت اجاق گاز قرار دهید.
  2. یک فنجان روغن معدنی را به موم اضافه کنید.
  3. وقتی موم کاملاً ذوب شد ، ظرف را از روی اجاق گاز بردارید. موم را با دقت در ظرف پلاستیکی روغنی بریزید.
  4. صبر کنید تا یک پوسته نازک در بالای موم شکل بگیرد.
  5. دمای واکس را با دماسنج بررسی کنید. زمانی که دما به حدود ۵۱ درجه رسید موم را به موضع دلخواه خود بمالید.

مرحله ۲: موم را روی دست یا پا بمالید

پس از تهیه موم ، اکنون میتوانید پارافین را روی موضعی که میخواهید بمالید:

  • چند قطره روغن زیتون را به پوست ناحیه مورد نظر مالیده و ماساژ دهید.
  • کل دست یا پای خود را درون موم فرو کنید و آن را برای چند ثانیه داخل ظرف قرار دهید تا یک لایه موم روی دست یا پایتان قرار بگیرد.
  • صبر کنید تا موم خشک شود. پس از خشک شدن، دست یا پا را دوباره به داخل ظرف موم برگردانید. اما اینبار کمی پا را زودتر بردارید تا لایه اول ذوب نشود.
  • این روند را تا زمانی که حداقل ۱۰ لایه موم روی دست یا پا داشته باشید تکرار کنید.

مرحله ۳ آموزش پارافین تراپی در خانه: دست یا پا را بپوشانید

وقتی حداقل ۱۰ لایه موم را روی دست یا پای خود قرار دادید، یک کیسه پلاستیکی بزرگ را روی دست و پای خود بکشید. سپس دستکش فر یا حوله را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی آن قرار دهید.

مرحله ۴: دست و پای خود را از موم پاک کنید

بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه حوله را برداشته و دست یا گای خود را به آرامی تمیز کند تا پارافین ها کاملا از پای شما جدا شود. بعد از تمیز کردن دست یا پا اکنون نوبت به استفاده از مرطوب کنندهه میرسد. ماده مرطوب کننده در مرحله آخر بر میزان رطوبت و لطافت پوست شما می افزاید. بعد از استفاده از پارافین سعی کنید موم را جمع کرده و در یک جای امن قرار دهید تا برای دفعات بعدی هم از آن استفاده کنید.

میخوای درباره پوست آموزش های بیشتری ببینی؟

آموزش پارافین تراپی تنها یکی از آموزش های حوزه پوست و ناخن است. اگر دوست دارید تمام آموزش های لازم در حوزه پوست و ناخن را بگذرانید و علاوه بر رسیدگی به پوست خودتان از آن کسب درآمد کنید، میتوانید در دوره های آموزشی سالن الماس نشان شرکت کنید. برای کسب اطلاعات درباره دوره پوست به این لینک و برای کسب اطلاعات درباره آرایش ناخن هم به این صفحه مراجعه کنید. برای دیدن تمام آموزش ها هم روی این لینک کلیک کنید.

مقالات مرتبط